27 oktober 2007

en lördag i oktober

Mobilen ringer 8:45, dags att gå upp, dags att tvätta. Känner att jag fortfarande är trött, låter florence valentin ljuda ur mobilen var 9e minut ett par gånger till innan jag masar mig ur sängen. Nyduschad och med tvätten i säkert förvar för den enarmade mannen tar jag en sväng på stan. Det är rusning in till Verner & Verner, 70% står det stort på alla skyltfönster, jag dras med strömmen. Kanske behöver jag en shaker, eller kanske en vit vas, nej jag orkar inte, tränger mig ut igen. Det är marknad på torget, jag tar ett varv där istället. Stannar och tjuvlyssnar på en smord försäljare som försöker kränga en ful klocka för 200 spänn till en medelålders man. Försäljaren pratar på medans mannen står tyst, nickar, försöker ta ett beslut om det här ska bli hans nya följeslagare. Går vidare, ovetandes om det blev någon klocka eller ej. Får tag i en rolig mask till maskeraden ikväll, hade lite ångestkänslor inför att inte hitta något att ha på mig, temat är för den som undrar brott och straff. Kilar in en sväng på folk å rock också, men har svårt att ta till mig av alla de tusentalsskivor som finns, var är avdelningen för den som inte letar efter något särskilt? I vilket fall så är det en skön stämning att stå i en skivbutik, omgiven av all musik, bläddrar bland lite lp skivor och pratar med tjejen i kassan, köper två affischer och en singel av en lokal artist jag aldrig hört innan. Känner mig nöjd och är på väg hemmåt efter dagens lilla shopping, får ett infall och glider in på biblioteket. Det är en man som spelar blues/soulaktig musik i cafét, köper en fika och slår mig ner, njuter av att vara ledig.

at the library

Inga kommentarer: