15 december 2007

Som guld och gröna skogar

Funderar på världen, vad är det som händer? Media gör mig nedstämd med klimatrapporter hit och klimatrapporter dit. Tog en promenad tidigare idag, solen hade nöjet att skina på mig men händerna frös ändå. En förtvivlad kvinna hindrade mig plöstligt, tårarna föll på hennes kinder. Blev lite skärrad först men frågade vad som hade hänt, svaret uteblev och hon höll upp en näve guldhalsband mot mig. Jag vill inte vara här mer sa hon samtidigt som tårarna fortsatte att rulla, har du inte 50kronor iaf så får du mina halsband, det är guld! Jag vill inte ha dina halsband sa jag, men grävde ändå i fickorna efter något att ge henne. Småmynt var det ända som fanns och då hade hon redan vänt sig beklagande mot nästa förbipasserande. Det är inte roligt att se människor som mår dåligt, vad skulle jag gjort funderar jag på i efterhand, jag vet inte riktigt. Fortsatte vidare mot sannas lägenhet, första titten. Byggröra men fint, blir nog bra när allt kommer på plats. Tog en omväg hem, solen gav mig lite extra energi. I en rabatt stod jag och fotograferade några övervintrade röda rosor mot grå blöt betong. En "fyllegubbe" vinglade förbi på cykel, stannade vid mig och kollade på blommorna, fina sa han, men vad är det för sort? Jag vet inte riktigt sa jag och log, traskade vidare och funderade på alla människor man träffar bara för att man håller en kamera i handen. Ett batteri i kameran och två extra i jackfickan var inte tillräcklig gardering, alla var urladdade så när sista bilden vägrade och skärmen blinkade byt batteri var det bara att hänga kameran på axeln och knalla hem med solen i ögonen, inte fy skam det heller.

_MG_3833

Inga kommentarer: