19 januari 2008

lördag

Tack för idag, vilken underbar dag, na nanana. Solen sken på oss och värmde iaf mitt hjärta en aning, någon storm såg jag aldrig skymten av. Idag blev det till att vara huslig igen, städa och tvätta, nu är det gjort och nu ser det snart ut som det gjorde innan igen. Fikade på annorledes, trevligt trevligt, ja Sanna dom har faktiskt stans bästa kladdkaka, farligt god.

Somnade sen som vanligt i soffan tittandes på film, riktigt bra sömnpiller det där, undrar just vem man fått den genen ifrån!
Nu har jag roat mig med att göra en bild till min studentkokbok, läckert värre blev det!

studentmat

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Anders! Lovley bilder! Jag vet rent teoretiskt hur man bör web-skärpa bilder, men får inte till det. Antningen lite luddigt eller överskärpt, inte den där "krispigheten", haha, som folk pratar om. Du är bra på det! Haru något tips du vill delge dig av?

kamera och ojbektiv har jag tillräckligt hög kvalité på.

Mvh Viktor

Anders Ebefeldt sa...

Hm det där med krispigheten, jag har väl egentligen inget jättebra tips. Generellt sett har jag ganska hög kontrast i mina blder, jag tycker själv att det får bilden att stå ut mer. När jag lägger upp på webben gör jag om bilden till exakt den storlek som bilden ska vara på sidan där jag laddar upp, om man gör bilen 1000 px lång och sidan själv omvandlar den till 500 för att få plats blir det oftast inte särskilt bra. Sen kör jag lite unsharp mask i photoshop med en radie på 0,3 och amount ofta upp mot 150 men den är helt beronde vilken bilde det gäller. Ja jag vet inte om det här var något nytt för dig?

Anonym sa...

hmm, jo, gör väll ungufär som du. Är i synnerhet vidvinkel-bilder jag syftar på. ofta fina detaljer som antingen blir lite suddiga eller sönderskäpta och taggiga. no big deal egentligen men intressant att se att vissa lyckas bättre.

Vissa bilder får jag till som jag gillar, tex:
http://www.gardsater.se/bilder/dagbok/080116-farfar.jpg

men här blire lite luddigt men också taggit lixom.. iofs ganska hög och 2.8.

http://www.gardsater.se/bilder/dagbok/080121farfar5x.jpg

cheers

Anders Ebefeldt sa...

Jag tycker dina bilder är grymma Viktor och har dom själv som stor inspirationskälla. Har nog aldrig reagerat över det du säger om dina egna bilder :) men jag antar att man ser felen bättre i sina egna bilder. Om man kollar på gaffeln tex i den här bilden så är den nog också lite överskärpt och taggig. Vad har du förresten själv för knep i färgbehandlingen? riktigt sköna många gånger, som i farfarbilden med solstrålen du länkade till.

Anonym sa...

Hey! Tack!

Det ända jag gör är att selektivt genom masker mörka ner och ljusa upp delar i bilden. Använder mig ofta av flera rå-konverteringar för att få ut så stort omfång ur rå-filen som möjligt. Sen bara måla på. fägerna ändrar jag också endel med nyans/mättnad.

typ det. Cheers