04 oktober 2009

kameror och sånt

Sen i våras har jag privat mest använt en liten digitalare. Kände mig lite trött på allt kort skärpedjup från min systemkamera som gjorde att jag tappade fokus (kul) från vad en bra bild innehåller. Med en liten kompaktkamera blir i stort sett allting skarpt i hela bilden, det gör att man får tänka till lite extra hur man komponerar sin bild, jag tycker mig se innehållet bättre i dessa bilder. I bilderna från systemkameran är det lätt att man snöar in på att bilderna har en snygg look, men innehållet glöms lätt bort. Utan ett innehåll blir bilden platt, den ser kanske schyst ut för stunden men man tröttnar ganska snabbt. Men nu har suget infunnit sig igen, systemkameran har ändå sina fördelar, och det har medfört lite ny utrustning. Martin var i New York nu i veckan och jag skickade med en beställning på ett objektiv jag spanat in. Nu saknas jag bara ett kamerahus.

Det här är en av mina bilder som ligger mig varmast om hjärtat, som jag också tycker har ett bra innehåll.
Jag blir inte mätt av att titta på den flera gånger.
Jag ser så många detaljer i denna bild som håller mig kvar. Titta på symmetrin hur pojkarna sitter på varsin sida i soffan, hur de håller händerna, hur byxbenet på den ena pojken har åkt upp, deras avspända och nyfikna uttryck, masken på den högra pojken, äpplet i framkant av bilden, presenningen och golfbagen i bakgrunden. Den här bilden handlar inte om vad för kamera som har använts, tekniken kommer i andra hand efter innehållet. Så här vill jag jobba med mina bilder, men ibland är det som sagt lätt att man tappar fokus.

pojkar på loppis

Inga kommentarer: