27 mars 2012

Tankar i köksfönstret



I dag kom fler fröpåsar från Runåbergs fröer. i stort sett hela deras sortiment av fröer är ekologiska vilket innebär att plantan som fröet kommer ifrån har odlats utan bekämpningsmedel och kemikalier, sunt och långsiktigt tycker jag.

Runåbergs skriver själva så här:
En odling med uppriktig vördnad för det levande. En odling där balans är viktigare än maximal skörd. Utan användning av lättlösligt konstgödsel och kemiska bekämpnings- och tillväxtmedel.

Jag gillar företag som Runåbergs som satsar på det dom tycker är etiskt rätt, dom tar ställning och erbjuder i stort sett enbart ekologiskt odlat frö för dom tycker att det är rätt väg att gå.

Om man går till någon av våra stora matbutiker så erbjuds man för det första ofta tre olika nivåer på det livsmedel man ska handla, först kommer lågbudgetvarianten, sen kommer mellanprisvarianten vilken oftast är matbutikens egen produkt och till sist kommer premiumprodukterna med lite snyggare designade förpackningar, och kanske vad vet jag, en bättre produkt? Utöver detta ska man också ta ställning till om man ska köpa svenskt, ekologiskt eller inte ekologiskt. Jag tycker inte att det här är ärligt, man spelar på konsumenternas osäkerhet och erbjuder något för varje åsikt istället för att ta fram en produkt som man kan stå för och vara stolt över att man säljer. Ok, det kanske är lite överdrivet att bara tillhandahålla ett alternativ av varje produkt, nån ska ha laktosfritt och nån vill ha mindre fett osv men jag tror att ni förstår vad jag är ute efter. Det handlar bara om att ständigt maximera vinsterna. Hållbart?

Inga kommentarer: