15 september 2007

agar agar

Efter funderingarna kring gelatin sökte jag mig vidare efter mer information och stötte då också på agar-agar, en vegetarisk variant av gelatinet som tydligen utvinns ur en viss sorts rödalger. Det här känns ju positivt tycker jag, eftersom jag nog ändå föredrar en vegetarisk variant framför överblivna krossade djurben. Läs mer om agar-agar här Frågan är hur mycket produkter det är som görs med den här sortens gelatin. Ja har en viss känsla av att det är billigare att köpa överblivna djurdelar än vad det är att få tag i en viss sorts alger, vilket då antagligen medför att det vegetariska gelatinet blir svårare att hitta i butik, men det är bara mina gissningar. Om man vill kolla så har det E-nummer E 406.
Jag ska också fråga på systemet om det finns vegetariskt vin och öl som är gjort med detta agar-agar, jag gissar att de inte har en susning men det kan ju vara värt ett försök iaf. Ännu mer finns att läsa här.


Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: