14 september 2007

fredagsmys jovisst

Sockerillamående och tv-tittande, kan det bli fel?
Har en lista i mitt huvud med saker som jag tänker att jag borde göra men som jag inte gör för att jag bara tänker att jag borde.
Måste nog skriva ner på en lapp och intala mig om att det är det här som gäller nu.
Nåväl, en av sakerna är att sluta äta gelatingodis. Inte i första hand för att vara nyttig utan för att man oftast bara mår dåligt av det, jag skriver "man" men talar mest för min egen del, dvs jag propagerar inte för att andra ska ta samma beslut om man nu trivs med att äta gelatingodis. Jag har också haft en äckelkänsla av att gelatin ska vara gjort av massa konstiga överblivna djurdelar, utan att egentligen veta om det verkligen är så. Efter att ha läst den här artikeln på Wikipedia känner jag mig lite mer bildad. Bland annat står det att läsa så här: " Råvaran härstammar från slaktbiprodukter från djur som vid veterinärkontroll godkänts som människoföda." Undrar just vad som ingår i definitionen slaktbiprodukt? Vad det än är så känner jag att jag är på väg att ta ett bra beslut här.

Intressant är dock att gelatinet också är vanligt förekommande inom läkemedelsindustrin, tex i läkemdelskapslar. Även i den sk. klarningsprocessen av öl, vin, vinäger och äppeljuice används gelatin, som i detta fall tydligen utvinns ur fiskars simblåsor. Jag vet inte vad en simblåsa är, men det låter inte särskilt aptitretande. Innebär detta att jag kommer sluta bruka medicin då jag blir sjuk och sluta dricka öl och vin. Nej, kort och gott. Det blir en moralkaka jag inte klarar av att reda ut, och jag antar att jag skulle falla platt i Christers moraltest i P3, men det får jag leva med.

Av artikeln från Wikipedia (länkad ovan) att döma verkar gelatinet rent utav vara riktigt nyttigt. Det innehåller tex 9 av 10 aminosyror som kroppen behöver men inte själv kan skapa, varför det också används som en del i den blodplasmaersättning man kan få då man förlorat mycket blod vid en olycka. Ja, det kanske inte är så dumt det här med gealtin ändå. Det är nog snarare sockret jag mår dåligt av och inte av gelatinet. Därmed ändrar jag mitt beslut till att sluta äta sockergodis, gelatingodis ska det frossas i som aldrig förr (om man nu fnner något gelatingodis utan spår av socker, jag tror det är ganska sällsynt) Till dig som har läst ända hit säger jag, grattis, du är nästan lika bildad som jag vid det här laget.

Listan ja, det här var ju bara en punkt som jag nu har gått till botten med, alltså inget mer socker-gelatin-godis för min del. Resten får jag fundera lite mer på, men det finns en hel del att fylla på med. Fast vänta nu här, vad är det som händer, man kan ju faktiskt äta lagom och slippa bli illamående. Men nej, förutom socker och gelatin så tror jag bestämt också att godis ofta innehåller en massa färgämnen och andra knasiga saker som ingen har kontroll över. Så en gång för alla, hejdå godis, punkt slut.


Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: