21 oktober 2007

hej bloggen

Nu är jag här igen.
Skriver i dig.
Det blev en händelserik helg, fort gick det. Det blåser lite i magen nu, den bearbetar nog alla intryck, alla känslor och alla människor som nu är en del av helgens historia.
Drog på mig halsduken, känner mig så mogen i den, och den den gröna vårjackan som egentligen är lite för tunn nu, perfekt matchande med mina converseliknande gröna skor. Smäller igen dörren och smäller igen den en gång till eftersom den aldrig har lust att stänga sig på ett normalt sätt, det har blivit en vana nu, tänker att någon borde fixa det här, men vem är någon och har någon tid och lust? Rusar vidare, som alltid någon minut efter schemat, sätter lurarna i öronen och njuter av ny musik. Det är nåt magiskt när man finner ny musik som är så njutningsbar att pulsen ökar, man vill bara ha mer. Jag hoppar på tåget mot malmö, är förväntansfull och lite nervös men ändå självsäker. Går igenom ett höstkallt Malmö som myllrar av spenderande människor, sätta sprätt på de sista slantarna nu tänker jag, det är högkonjunktur. Med lätt rödrosiga kinder skyndar vi in på ett fik, fikar, och fikar alldeles för länge. Vill inte bryta men börjar bli stressad nu, måste rusa vidare mot stationen, åka vidare på min öresundstripp mot Köpenhamn.

Messar med Petter och ber om ursäkt för att jag kommer bli lite sen, ja säger han, men du får skynda dig nu. Stressar vidare och hoppar av på huvudstationen istället för i Nörreport, pratar med en söt tjej på forex, frågar om hon vet var buss 6A går ifrån, hon svarar du är ju inte i Nörreport, nej jag vet säger jag och skrattar lite lätt för att försöka övertyga henne om att jag har koll på läget men tänker klantskalle, klantskalle, klantskalle. Rusar ner till tågen igen och åker vidare en station till. Jag är på rätt spår nu, nästan framme. Hoppar på rätt buss och träffar en svensk tjej, hon är orolig, vet inte om hon är på rätt buss, en äldre dam i pläsmössa och tjocka glasögon lugnar, pratar snällt och visar på en karta. Läser du till läkare frågar jag tjejen som jag inte har nåt namn på, alla läser väl till läkare tänker jag, ja svarar hon snabbt och lite förvånat och frågar om jag också gör det. Förklarar att jag jobbar som fotograf och blablabla den vanliga träffa en ny person konversationen. Vi är från Helsingborg båda två kommer vi fram till, hade kunnat prata mer men busschaufören vinkar och säger att jag är framme.

Jag möter Petter efter att ha virrat runt på fel gator, han tar min packning och visar mig in i lokalen som redan kokar av fest. Många sånger och många skålar, hinner knappt äta ikapp av den halvkalla maten. Folk fortsätter in i berusningens dimma, festar som vore det den sista festen. Pratar med med en surfare, han har bott sex år på hawaii, jag inspireras och tänker att jag borde åka till New York snart. Minglar vidare och ramlar in i en tjej som är lite för full, hennes panna har svettpärlor, orden växer i hennes mun och kommer ut som något jag har svårt att tyda men förstår att hon tycker jag är lik moneybrother, jag skrattar och vet att det inte stämmer men tar det ändå som en komplimang. Kvällen susar vidare och för mig med tre nya bekantskaper mot Barcelona, ögonen börjar bli trötta och jag önskar att någon ska ta initiativ snart till att runda av. Vaknar på senförmiddagen i ett soligt Köpenhamn, med grusiga ögon tar vi oss ut, andas in kall frisk luft. Vi tar oss till ett härligt torg och äter brunch, det blir bacon, kryddiga pölser och ägg. Bekantskaperna splittras upp, vi säger att det det var trevligt att träffas och kom gärna och hälsa på, men vi ses antagligen aldrig igen.

Jag skyndar hem till Petter och hämtar ryggsäck och andra tillhörigheter, lite sen igen känner jag. Kommer vidare till stationen, hittar rätt spår och rätt tåg. Hoppar snabbt in och kurar ihop mig, är lite frusen, letar fram hörlurarna och sluter ögonen och känner hur trött jag är nu. Konduktören ruskar liv i mig, jag hör inte vad hon säger och tror först att hon vill se min biljett men hon går snabbt vidare. Jag slänger en hastig blick ut genom fönstret, Helsingör, vaknar snabbt till liv, skyndar av, skyndar vidare mot båten. Prövar alla tänkbara parfymer i shoppen, men intalar mig själv, lägga pengar på sånt skit. Ställer mig och kollar på folk istället, funderar på var alla ska, stör mig på killarna som släss med varandra. Tränger mig av med restan av alla andra när båten är framme, trycker in hörluren som envisas med att trilla ur hela tiden och åker ner för rulltrappan på knutpunkten. Hemma igen, skönt.

Inga kommentarer: